Assen wordt scharnierwedstrijd voor de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul ERU’

Admin | 01-09-2025 - 18:52
50 wagens staan voorlopig op de inschrijvingslijst van de TABAC Classic GP die wordt verreden op 5,6 en 7 september op het TT Circuit in Assen. Voor deze verre uitstap naar het noorden van Nederland is dit een groot succes. Assen is het vierde weekend van het kampioenschap waarbij de zevende en achtste wedstrijd van het seizoen wordt verreden. Nadien gaat het nog richting de Nürburgring voor de seizoenfinale en dan zit het seizoen 2025 erop.

Met zes raceweekends, verdeeld over Zolder, Francorchamps, Zandvoort, Assen en de Nürburgring beleeft de Belcar Historic Cup een gevarieerd programma. De wedstrijden in Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix waren een demo en tellen dus niet mee voor het kampioenschap. Blijven dus vijf raceweekends over, verdeeld over vier circuits in drie landen. Assen is het vierde en voorlaatste weekend. Op het TT circuit worden de zevende en achtste manche voor het Belgisch kampioenschap verreden. De negende en tiende race worden half oktober verreden op de Nürburgring en dan worden de acht beste resultaten in rekening gebracht voor de eindafrekening.

Met zes raceweekends, verdeeld over Zolder, Francorchamps, Zandvoort, Assen en de Nürburgring beleeft de Belcar Historic Cup een gevarieerd programma. De wedstrijden in Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix waren een demo en tellen dus niet mee voor het kampioenschap. Blijven dus vijf raceweekends over, verdeeld over vier circuits in drie landen. Assen is het vierde en voorlaatste weekend. Op het TT circuit worden de zevende en achtste manche voor het Belgisch kampioenschap verreden. De negende en tiende race worden half oktober verreden op de Nürburgring en dan worden de acht beste resultaten in rekening gebracht voor de eindafrekening.

De strijd voor de respectievelijke zes titels is in volle evolutie.

Klasse 1 – wagens met een FIA Historic Technical Passport (HTP). Homologatie van 01/01/1947 tot 31/12/1981

Hierin verdedigt Dieter Kuijl zijn titel met de Ford Capri RS 3100 Cosworth. Voorlopig leidt Jan Van Elderen de dans met de Porsche 911 RS IROC. Maar Dieter kende tegenslag in Spa en zijn schrapresultaten zijn interessanter dan deze van Van Elderen. Dieter Kuijl is zodoende virtueel leider als we reeds rekening houden met de twee verplichte schrapresultaten. Maar hij moet wel vol scoren in Assen om Van Elderen van zich af te schudden. De kans bestaat dus dat er in Assen een afwisseling van de wacht komt richting de Nürburgring.


Klasse 2 – wagens met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Homologatie van 01/01/1947 tot 31/12/1981

Deze klasse kent met de Toyota Celica van Dominique Holvoet een onverwachte leider. De man die ooit driemaal met Toyota de Beker van de Koning won in de 24 Hours of Francorchamps presteerde tot hiertoe een zeer regelmatig seizoen met telkens een zege in zijn subklasse volgens de cilinderinhoud. Hij was ook een van de weinigen die de verregende race tijdens de Zolder Historic GP tot een goed einde bracht. Hij wordt op de voet gevolgd door de BMW 635 Csi van Youri Vannieuwenborgh en de Mazda RX3 wankel van Gust Van Haelst. Regerend kampioen Wim Kuijl staat met zijn Capri RS 3100 Cosworth pas op de vijfde plaats, maar heeft reeds een brilscore achter zijn naam die hij straks in mindering kan brengen. Een goed resultaat in Assen zal hem ongetwijfeld opnieuw naar de top van het klassement brengen.

Klasse 4 – wagens met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Homologatie van 01/01/1982 tot 31/12/1990

Regerend kampioen Hier ondergaat Luc Branckaerts momenteel de wet van Murphy met zijn Chevrolet Corvette C4 en staat pas op de dertiende plaats in het klassement. Helemaal bovenaan staat meervoudig kampioen Luc Moortgat met de gifgroene Porsche 964 RS 3.8 voor de BMW E30 van Sidney Dieleman en de Peugeot van Mario Potters. Deze beide heren Vooral de Mercedes 190 AMG Evo 2 2.5 van Samuel Verheggen die tijdens de Zolder Historic GP problemen kende met de versnellingsbak en de krachtbron scoorde twee nullen en zakte van de tweede naar de vijfde plaats. De St. Paul rijder kan uiteraard nog de schade beperken, maar zijn schrapresultaten zijn opgesoupeerd. Dus scoren is de enige optie. Dit geldt trouwens ook voor de Porsches 964 van Erik Bruynoghe en Erik Nulens. Ook zij hebben reeds twee slechte resultaten op hun conto en kunnen nog richting de kop van het klassement.

De Audi 80 Quattro Competition STW van McDonald’s rijder François Bouillon is voorlopig de enige met een FIA http paspoort voor wagens tussen 1991 en 1999 (Klasse 5), maar moet na de motorbreuk in Zolder noodgedwongen forfait geven in Assen.

Klasse 6 – wagens met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Homologatie van 01/01/1991 tot 31/12/1999

Met vier zeges op rij werd de BMW E36 GTR van Van Rompuy/Qvick getorpedeerd als onoverwinnelijk, maar in Zolder sloeg het noodlot toe en ging de motor naar de filistijnen met een brilscore tot gevolg. Bryan Laloux pakte in zijn BMW E36 M3 dankbaar de leiding over, maar er moet uiteraard nog worden gerekend inzake schrapresultaten. Indien Qvick/Van Rompuy gespaard blijven van pech, rijden ze met de vingers in de neus richting de titel. De Peugeots van David Potters en Lorenzo Segers staan op een voorlopige derde en vierde plaats, maar op de snelle omloop van Assen verwachten we veel van andere wagens van de Beierse Motor Werken. Dan denken we vooral aan de razendsnelle BMW E36 325i van kampioen Tim Kuijl, de E46 WTCC van Danny Kerckhof, de E46 M3 van Geert Dierckx en de E36 M3 van ex profkeeper Ruud Boffin. Niet te vergeten voor het podium is ook de Mercedes 190 2.3 16V Evo van Ko Koppejan.