Vijf raceweekends op vier verschillende circuits en in drie landen
Kalender naar vijf weekends en tien races
Het seizoen 2024 telt dus vijf weekends tegenover zes vorig seizoen. Met twee races per weekend krijgen we in totaal tien races waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht op het einde van het seizoen. De Spa Six Hours zal je niet terug vinden op de kalender. Desondanks een prachtig weekend met een grote internationale uitstraling. Maar de organisatie voorziet geen races op zondag waardoor alle races moeten schuiven. Aangezien het peloton van de Belcar Historic Cup grotendeels bestaat uit zelfstandigen en bedrijfsleiders die dan binnen hun bedrijf vroeger de riem moeten afleggen heeft promotor BRAVO na rondvraag bij de piloten beslist om de Spa Six Hours niet op te nemen in de kalender. Er werd ook een poging ondernomen om de Historic Grand Prix Zandvoort op de kalender te krijgen. Maar daar zouden de verschillende platformen van de Belcar Historic Cup samen moeten rijden met andere kampioenschappen en platform 4 (wagens van de jaren ’90) mag niet rijden wegens te jong. Met één raceweekend in Assen slaat de Belcar Historic Cup een nieuwe weg in en naast de traditionele wedstrijden in Francorchamps, Zolder en de Nürburgring komt er met Assen een vierde circuit bij op een totaal van vijf weekends. Vier circuits en drie verschillende landen. Een eerste stap in de richting van een Benelux kampioenschap?
Vier Belgische kampioenschappen
Inzake reglementering zijn er amper wijzigingen tegenover voorgaande jaren. De Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ herbergt nog steeds vier officiële Belgische kampioenschappen. Ze rijden samen maar kunnen geen punten afnemen van elkaar. Iedere klasse of platform krijgt zijn eigen klassement en tussenstand.
Voor de toeschouwers kan dit voor enige verwarring leiden. Je kan perfect twee identieke wagens zien rijden die in een verschillend platform uitkomen. Dit kan te wijten zijn aan de soort van homologatie of bouwjaar. Daarom zijn de deelnemers verplicht om naast het wagennummer en op de zonneband een gekleurde sticker te kleven die aangeeft in welk platform en klasse ze uitkomen.
Het is dus perfect mogelijk dat je bvb een BMW 320 STW een Ford Capri Cosworth en een Porsche 964 ziet strijden voor de eerste plaats algemeen. Die strijd is dan alleen voor de eer, want de kans is zeer groot dat alle drie deze wagens aan de leiding liggen in hun respectievelijke platform en dus alle drie vol scoren in hun kampioenschap ongeacht hun positie aan de finish. Voor de piloten in kwestie is het op dat moment het belangrijkste om als eerste over de meet te bollen. Goed voor het publiek dat soms prachtige en verhitte duels ziet tussen de platformen onderling.
Vier platformen
De platformen 1 & 2 herbergen de oudste wagens van het veld met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981.
Platform 1 is voorbehouden voor voertuigen die niet afwijken van hun vroegere originele homologatie en deze rijden dus met een FIA Historic Technical Passport (HTP).
Platform 2 is identiek aan platform 1, maar deze wagens genieten meer technische vrijheden en zijn geëvolueerd binnen de krijtlijnen van het technisch reglement. Het gaat dan vooral om aanpassingen
aan remmen, ophanging of motor. Verschillende piloten opteren voor een upgrade in functie van de veiligheid door bvb andere remmen te monteren. Zij rijden dan met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP).
Sinds de FIA drie jaar geleden besliste om de leeftijd van de Historics op te trekken naar 1990 spreken we niet meer over youngtimers. Deze ex youngtimers zijn nu ook Historics, maar zijn jonger en sneller en dus volgens het Belgisch sportief reglement ingedeeld in platform 3 voor wagens tussen 1/01/1982 en 31/12/1990.
Platform 4 herbergt de vroegere ‘nineties’ met een maximale cilinderinhoud van 2500cc. Platform 4 is in het leven geroepen voor ex Belcar wagens, cup wagens en ex BTCC/WTCC/ETCC uit vervlogen gouden tijden. Deze klasse is bezig aan een opmars na enkele zwakke kwantitatieve seizoenen.
Platform 5 is er voor gastwagens die geen punten scoren maar wel moeten voldoen aan bepaalde technische reglementen inzake veiligheid.
De platformen 1, 2, 3 en 4 kennen op het einde van het seizoen elk een officiële Belgische kampioen. Binnen deze platformen zijn er ook nog verschillende onderlinge klassen volgens de cilinderinhoud. Deze winnaars krijgen een apart klassement binnen de organisatie van promotor BRAVO.
Deelnemersveld
Voorlopig zijn reeds minimum 40 wagens via een package deal vast ingeschreven, maar dit aantal zal naar de eerste wedstrijd toe nog aandikken. We mogen dus nu reeds spreken van een schitterend startveld.
Tijdens de Spa Summer Classic rijdt de Belcar Historic Cup samen met de Engelse Classic Sports Car Club die het startveld voorlopig opkrikt tot 62 wagens. De wagens binnen de Classic Sports Car Club rijden wel in de gastklasse en krijgen nadien een eigen klassement binnen hun kampioenschap.
Titelkandidaten
Het is steeds moeilijk om titelkandidaten naar voor te schuiven aangezien enkele potentiële winnaars niet het volledige seizoen afwerken of beslissen van wedstrijd naar wedstrijd om zich in te schrijven. Een feit is wel dat de piloten die een package deal afsloten met promotor BRAVO een vaste inschrijving genieten. Met een vol startveld is de kans niet onbestaande dat er via een derogatie enkele wagens moeten starten vanuit de pitlane. En dit heeft niets te maken met de uitslag van de kwalificatie, maar wel met de termijn van de inschrijving en het al dan niet beschikken over een package deal.
In platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens is meervoudig kampioen Dieter Kuijl opnieuw de grote favoriet. De St. Paul rijder heeft zijn Ford Capri RS 2600 Weslake ingeruild voor een RS 3100 GAA Cosworth en zal nog sneller voor de dag komen. Al is er meer concurrentie van voorgaande seizoenen. Zo is er de terugkeer van Bas van Elderen met een Ford Escort MK1 BDA 16V. Vader Jan van Elderen gooit een prachtige Porsche in de strijd, maar had een probleem met een verbogen klep tijdens de opbouw en zal noodgedwongen de eerste race moeten rijden met zijn vertrouwde Ford Sierra Corsworth RS500 in platform 3. Nog een Escort MK1 is er voor Gomm terwijl ook de Renault Alpine A110 van Andreas Fricke opnieuw van de partij is. Tien wagens zijn er ingeschreven voor het eerste treffen in platform 1 en dat is toe te juichen aan de liefhebbers van authentiek FIA materiaal.
De razendsnelle Mazda RX3 wankel van Gust Van Haelst is de titelverdediger in platform 2, maar ook hier zijn er enkele voorname kapers op de kust. Zestien wagens zullen hier de start nemen en het is vooral opnieuw uitkijken naar de Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth van Wim Kuijl die vorig seizoen wat pech kende. Verder mogen we ook zeker niet de Porsche 911 van Erik Bruynoghe uit het oog verliezen. De Limburger bij wijze van spreken geboren in een Porsche en is bovendien een bijzonder snelle piloot die ooit de 24H Zolder won. Maar ook hier zijn enkele onbekende factoren waaronder ondermeer de Alpine A110 van Kaufmann, de BMW 323i E21 van Cruz, de Ford Escort MK1 Holbay van Roessle, de Porsche 911 Carrera RSR van Wittken, enz.
In platform 3 is regerend kampioen Luc Moortgat opnieuw de te kloppen man met zijn intussen legendarische Porsche 964 3.8 RS. Net als Jan van Elderen die voorlopig eenmalig met de Sierra Cosworth zal aantreden in afwachting van de platform 1-Porsche. Merkgenoot Eric Nulens is er ook opnieuw bij met een quasi identieke Porsche 964. Veel oppositie zal er komen van de razendsnelle Corvette C4 van Luc Branckaerts die de laatste twee races wist te winnen op de Nürburgring. Daarnaast zijn er nog twee onbekende factoren waarmee de titelpretendenten zeker rekening moet mee houden. De BMW 353 M5 van Evertjan Alders en de BMW 635 Groep 2 van Yuri Vannieuwenborgh. Twee wagens met een 24 klepper in het vooronder die de 450 pk benaderen. Twee schitterende wagens ook inzake livery. De wagen M5 komt in de kleuren van Bastos terwijl het exemplaar van Vannieuwenborgh een exacte replica is van de John Player Special Groep 2 zoals hij heeft gereden in Australië midden de jaren '80. Twee wagens die we in theorie gans vooraan moeten terug vinden tijdens de races. Zij moeten het vooral opnemen tegen een leger BMW’s E30 waarvan enkele zeer potente M3’s van ondermeer Lima, Freitas, Krab en Batenburg. De M3’s van Guy Fastres (sabbatjaar) moeten we missen. Verder is er nog de Mercedes 190 AMG Evo2 van Samuel Verheggen die deze winter sneller werd gemaakt en de BMW’s 325i van Sidney Dieleman, Van Olst, Gilles Dubois en Bruneel. Ook Peter Dieleman zal voorlopig nog aantreden met een BMW 325i aan gezien de Volvo 850 nog niet klaar is. Ook Johannes Schouten (BMW 635 Groep A) is terug van de partij, terwijl Patrick Verbeelen heeft zijn Nissan 200 SX tijdens de winter ook sneller heeft gemaakt.
Dertien inschrijvingen voorlopig in platform 4 waarbij we de Nissan Primera BTCC van Guy François voorlopig moeten missen omdat de wagen niet op tijd klaar is. De kampioenenwagen van Dirk Van Rompuy/Tom Van Rompuy/Erik Qvick is uiteraard wel aanwezig en zal zijn titel met hand en tand verdedigen. De concurrentie wordt wel zwaarder met de komst van ondermeer de Audi 80 Competition STW van François Bouillon. Deze ex fabriekswagen werd ooit ingezet door de Belgian VW Club. Ook ex F1-rijder Emanuele Pirro reed hiermee het Italiaans kampioenschap. Na veel bloed, zweet en tranen is deze wagen eindelijk klaar en zal bijstand krijgen van het gerenommeerde Comtoyou Racing. Meervoudig kampioen Tim Kuijl beschikt ook over een BMW STW, maar blijft zweren bij zijn razend snelle BMW E36 2.5l. De Wagen kreeg een nieuwe motor in het vooronder en zal volgens de St. Paulrijder in staat zijn om de concurrentie opnieuw bij te benen. Het duo Bert Theunissen/Ben Thaens blijven ook zweren bij hun knappe BMW E36 2.5 terwijl ook de familie Dierckx en Vaessen uit hetzelfde vaatje tappen.