Assen wordt scharnierwedstrijd voor de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul ERU’
Met zes raceweekends, verdeeld over Zolder, Francorchamps, Zandvoort, Assen en de Nürburgring beleeft de Belcar Historic Cup een gevarieerd programma. De wedstrijden in Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix waren een demo en tellen dus niet mee voor het kampioenschap. Blijven dus vijf raceweekends over, verdeeld over vier circuits in drie landen. Assen is het vierde en voorlaatste weekend. Op het TT circuit worden de zevende en achtste manche voor het Belgisch kampioenschap verreden. De negende en tiende race worden half oktober verreden op de Nürburgring en dan worden de acht beste resultaten in rekening gebracht voor de eindafrekening.
Met zes raceweekends, verdeeld over Zolder, Francorchamps, Zandvoort, Assen en de Nürburgring beleeft de Belcar Historic Cup een gevarieerd programma. De wedstrijden in Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix waren een demo en tellen dus niet mee voor het kampioenschap. Blijven dus vijf raceweekends over, verdeeld over vier circuits in drie landen. Assen is het vierde en voorlaatste weekend. Op het TT circuit worden de zevende en achtste manche voor het Belgisch kampioenschap verreden. De negende en tiende race worden half oktober verreden op de Nürburgring en dan worden de acht beste resultaten in rekening gebracht voor de eindafrekening.
De strijd voor de respectievelijke zes titels is in volle evolutie.
Klasse 1 – wagens met een FIA Historic Technical Passport (HTP). Homologatie van 01/01/1947 tot 31/12/1981
Hierin verdedigt Dieter Kuijl zijn titel met de Ford Capri RS 3100 Cosworth. Voorlopig leidt Jan Van Elderen de dans met de Porsche 911 RS IROC. Maar Dieter kende tegenslag in Spa en zijn schrapresultaten zijn interessanter dan deze van Van Elderen. Dieter Kuijl is zodoende virtueel leider als we reeds rekening houden met de twee verplichte schrapresultaten. Maar hij moet wel vol scoren in Assen om Van Elderen van zich af te schudden. De kans bestaat dus dat er in Assen een afwisseling van de wacht komt richting de Nürburgring.
Klasse 2 – wagens met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Homologatie van 01/01/1947 tot 31/12/1981
Deze klasse kent met de Toyota Celica van Dominique Holvoet een onverwachte leider. De man die ooit driemaal met Toyota de Beker van de Koning won in de 24 Hours of Francorchamps presteerde tot hiertoe een zeer regelmatig seizoen met telkens een zege in zijn subklasse volgens de cilinderinhoud. Hij was ook een van de weinigen die de verregende race tijdens de Zolder Historic GP tot een goed einde bracht. Hij wordt op de voet gevolgd door de BMW 635 Csi van Youri Vannieuwenborgh en de Mazda RX3 wankel van Gust Van Haelst. Regerend kampioen Wim Kuijl staat met zijn Capri RS 3100 Cosworth pas op de vijfde plaats, maar heeft reeds een brilscore achter zijn naam die hij straks in mindering kan brengen. Een goed resultaat in Assen zal hem ongetwijfeld opnieuw naar de top van het klassement brengen.