Vol huis tijdens de derde afspraak van de Belcar Historic Cup
Een maand voor de Zolder Historic GP was de Belcar Historic Cup te gast tijdens de Zandvoort Historic GP. Een schitterende organisatie en mooie races op het duinencircuit. Maar het ging hier om een wedstrijd buiten kampioenschap. De kans is bijzonder groot dat Zandvoort volgend seizoen wordt opgenomen op de kalender. Ondanks het feit dat er geen punten te verdienen waren zagen we toch 24 wagens aan de start. En met een gretige Wim Kuijl zagen we de St. Paulrijder tweemaal als winnaar onder de geblokte vlag duiken met zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth. Hij was tweemaal de snelste voor broer Tim Kuijl en Erik Qvick die voor de gelegenheid de BMW 320 turbo Groep 5 van VR Racing by Qvick Motors nog eens van stal haalde. Ook een podiumplaats was er voor Samuel Verheggen.
Sleutelwedtrijd voor de regerende kampioenen
54 wagens staan voorlopig op de inschrijvingslijst voor de Zolder Historic GP, verdeeld over zes platformen. Eén kwalificatie en twee races staan op het menu op vrijdag, zaterdag en zondag.
Voor de algemene zege is het uiteraard opnieuw uitkijken of er iemand in de buurt kan komen van de BMW E36 GTR van VR Racing by Qvick Motors. Deze won de eerste vier races en zal worden gemend door het duo Van Rompuy/Qvick. Concurrentie moet er komen uit de hoek van de familie Kuijl met de Ford Capri RS 3100 Cosworth en de BMW 325i. Ook de Corvette C4 van Luc Branckaerts is een groot kandidaat voor de algemene zege terwijl we ook Luc Moortgat niet uit het oog mogen verliezen. De Porsche-rijder is bezig aan een sterk seizoen.
Dieter Kuijl versus Jan van Elderen in platform 1
In de onderlinge platformen voor de verschillende Belgische titels staat de Porsche 911 RS IROC van Jan Van Elderen aan de leiding in platform 1 (FIA < 1982). Regerend kampioen Dieter Kuijl kende wat tegenslag tijdens het openingsweekend in Francorchamps, maar zette de situatie deels recht met twee zeges tijdens het New Race Festival Zolder. Audrey Van Ham zou normaliter aantreden met de historische BMW M535i uit 1981 ex Willi Martini. Maar deze wagen staat nog niet op punt waardoor de snelle amazone van St. Paul Raceteam de voorkeur geeft aan de Ford Capri RS 2600 Weslake.
Wim Kuijl moet scoren na brilscore
Ook in platform 2 (Non-FIA < 1982) staat regerend kampioen Wim Kuijl voor een zware achtervolging met de Ford Capri RS 3100 Cosworth. Wim realiseerde een brilscore in Zolder tijdens het New Race Festival en zakte van de eerste naar de zesde plaats. Door die dubbele 0 heeft de regerende kampioen wel zijn schrapresultaten reeds opgesoupeerd. Hier staat Yuri Vannieuwnborgh aan de leiding met de BMW 635 csi 24v, gevolgd door de Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de Toyota Celica van Dominique Holvoet.
Luc Branckaerts aast op revanche met Corvette C4
De Chevrolet Corvette C4 van kampioen Luc Branckaerts moet het in platform 4 (Non-FIA 1982-1990) voorlopig stellen met een achtste plaats. In Francorchamps begon het met een zege, maar tijdens de drie daaropvolgende races kreeg de ex wielerprof af te rekenen met pech. Meervoudig kampioen Luc Moortgat leidt met zijn gifgroene Porsche 964 RS de dans met drie zeges voor een bijzonder knappe Samuel Verheggen en diens Mercedes 190 16v evo 2 2.5l. Sidney Dieleman staat met de BMW E30 2.5 op een voorlopige mooie derde plaats en gaat de Peugeot van Mario Potters en de Porsche van Erik Bruynoghe vooraf. Bruynoghe is nog op zoek naar de ideale afstelling van zijn nieuwe Carrera 964. Nog binnen de top 10, de BMW 325i van Gilles Dubois, de Porsche 964 van Eric Nulens en de Renault Clio van Ilaria Stalliviere. Velen hebben reeds een 0-resultaat achter hun naam, wat een vertekend beeld geeft aan de tussenstand.
Ere wie ere toekomt in platform 5 voor FIA-wagens 1990-2000. De historische Audi 80 Competition Quattro STW van François Bouillon, gebouwd in België en laatst actief met ex F1-rijder Emanuele Pirro in het Italiaans Supertoerisme. Deze wagen is voorlopig alleen in zijn platform en staat uiteraard aan de leiding. Laten we hopen dat er nog piloten het voorbeeld van Bouillon volgen en hun wagen FIA laten homologeren. Bouillon zelf ligt er in ieder geval niet van wakker. Hij tracht in de algemene uitslag zo hoog mogelijk te eindigen en hoopt stiekem op een regenrace met zijn Quattro.
Wie klopt de BMW GTR van Van Rompuy / Qvick?
In platform 6 (non-FIA 1990-2000) en voorbehouden voor Toerisme is de BMW E36 GTR 3.2 van Van Rompuy/Qvick voorlopig ongenaakbaar. Met drie tweede plaatsen en een uitval komt de BMW E36 2.5i van regerend kampioen Tim Kuijl het dichtst in de buurt, maar moet voorlopig nog de duimen leggen tegenover de meer krachtige GTR 3.2l. Maar Tim kennende timmert hij aan een oplossing om het gat te dichten. Door het 0-resultaat in Zolder tijdens het New Race Festival moet hij ook voorlopig de BMW E36 2.5l van Bert Theunissen/Evertjan Alders voor zich dulden. Maar deze knappe wagen zullen we moeten missen. Theunissen zet de wagen te koop en zal waarschijnlijk volgend seizoen een BMW 2002 besturen. Evertjan Alders zal dit nummer eenmalig overnemen en zet de BMW E28 M5 in die trouwens ook te koop is. Achter dit trio is het drummen geblazen om zich binnen de top 5 te handhaven. Allemaal BMW’s met de M3 E36 van Bryan Laloux, de E46 WTCC van Danny Kerckhof en de E36 van ex profkeeper Ruud Boffin die door een 0-resultaat in Zolder nog de Peugeots van Segers en Potters voor zich moet dulden.