NL EN

Historic GP Zolder: Onverwachte winnaars en verliezers in Belcar Historic Cup

Admin | 24-08-2021 - 18:48

Het werd een druk weekend voor de Belcar Historic Cup bij de Historic GP op Circuit Zolder, waarbij het peloton werd gescheiden in twee groepen met elk een kwalificatie op zaterdag en elk twee races op zondag. Enerzijds de platformen 1 & 2 of de vroegere Historics en anderzijds de platformen 3 & 4 of de vroegere Youngtimers en Nineties. Wim Kuijl schreef onverwacht een razendsnelle Ford Capri in voor Platform 1, terwijl platform 3 werd aangevuld met mooi en supersnel materiaal van Vink Motorsport.


Na de bijzonder spannende kwalificatie bij de Youngtimers en de nineties of de Historic platformen 3 & 4 stond kampioenschapsleider Erik Qvick in de VR Racing BMW M3 op pole en mochten we ons aan spannende races verwachten. Qvick was amper 7/100 sec. sneller dan de identieke M3 van Sjaco Griffioen in de kleuren van Emanuel Pirro en 31/100 dan het Bastos-exemplaar van Evertjan Alders. Jan Van Elderen parkeerde de Ford Sierra Cosworth op de vierde plaats, maar kwam door technische problemen niet aan de start. De derde startrij werd ingenomen door de BMW’s M3 van Christophe van Riet in de kleuren van Van de Poele/LeasePlan en het exemplaar van Fred Krab. Een zevende chrono was er voor Luc Moortgat met de Porsche 964 voor de BMW E36 van Tim Kuijl die de pole pakte bij de nineties of platform 4.


Wim Kuijl realiseerde in zijn Ford Capri 3,4 liter Cosworth een schitterende (1’43”12) chrono waarbij hij niet minder dan zeven seconden sneller reed over een rondje Zolder dan de Mazda RX3 van Gust Van Haelst.  Deze bleef op zijn beurt amper 1/10 sec. onder de chrono van gastrijder Freddy Van Sprundel in de Ford Escort MK1 BDA en de BMW E24 van Anthony Vonk. John Rasse (Ford Escort MK2), Dieter Kuijl (Ford Capri 2600cc), Floris Fick (BMW 2002), Jos Laudus (Opel Kadett) en Luc Branckaerts (Chevrolet Corvette) sloten de top 10 af. Dominique Holvoet schoof op olie van zijn eigen Toyota Celica tijdens de kwalificatie in de kattenbak na een opgeblazen krachtbron en ontbrak op de startgrid.

Youngtimers: Tweemaal winst voor Griffioen / Tweemaal pech voor Qvick

Net voor de start van de eerste race begon het te regenen, terwijl iedereen op slicks was geschoeid. Geen bandenwissels op de startgrid en dus werd het peloton in vrij moeilijke omstandigheden losgelaten. Erik Qvick kon zijn pole verzilveren en pakte de leiding voor de BMW’s van Griffioen, Alders, de Porsche van Moortgat, Van Riet (BMW M3), Schouten (BMW 635), Kuijl (BMW E36 325i), Thaens (BMW E30), Laureyns (VW Golf) en Maxime Dumarey (Volvo 240 Turbo) die de top 10 afsloot. Er waren nogal wat wissels tijdens de race waarbij vooral Van Riet opviel die wist op te schuiven naar de derde positie. Vooraan hield Griffioen de druk op de ketel, maar hij raakte niet voorbij zijn merkgenoot Erik Qvick. Tot net voor het einde van de race de riem van de alternator een eigen leven ging leiden en Qvick zijn M3 stilviel.


Winst dus voor de Pirro-BMW M3 van Griffioen voor teamgenoot bij Vink Motorsport, Christophe Van Riet en Tim Kuijl die met zijn BMW E36 de strijd won in Klasse 4 of de nineties. Evertjan Alders werd vierde algemeen en derde in Klasse 3. Hij maakte nog een stuurfout op het einde en verloor hierdoor een positie. Schouten (BMW 635), Moortgat (Porsche 964 Cup), Fred Krab (BMW M3), Joeri Vannieuwenborgh(BMW E30), Tom Laureyns (VW Golf2) en Davy Cooreman (Honda Civic) maakten de top 10 rond. Naast Kuijl mochten Guy François (Nissan Primera BTCC) en Matthias Van Hool (Renault Clio) richting podium in Klasse 4.

Tijdens de startopstelling van de tweede race moest actueel leider is de tussenstand, Erik Qvick, helemaal achteraan staan, terwijl zijn merkgenoten de eerste twee rijen bemanden. De inhaalrace is er echter niet gekomen, want reeds in de formatieronde moest hij de BMW M3 naar de kant sturen met een defecte motor. Een brilscore dus voor VR Racing van Erik Qvick en Dirk Van Rompuy waardoor de schrapresultaten reeds in rekening worden gebracht.