Na de bizarre kwalificatie waarin de quasi onklopbare Porsches van Moortgat, Paque en Nulens terrein moesten prijsgeven, kregen we dus een onuitgegeven eerste startrij met de BMW van Everjan Alders op de pole, geflankeerd door de Lancia Delta Integrale van John Timmermans. Tijdens de fel ingekorte race strandde de Lancia met technische averij in de pitlane terwijl Alders zich op een zeldzame fout liet betrappen en in de Jacky Ickx-bocht ging rallycrossen. De razendsnelle Mercedes 190 Evo2 van Gentleman’s Fair en de Peugeot 205 GTI van Erik Bruynoghe enerzijds en het BMW-duel tussen Dirk Van Rompuy en Ben Thaens anderzijds vormden een boeiend kijkstuk.
De Mercedes won met de Peugeot in zijn zog. Iets verderop kon Van Rompuy in de laatste bocht van de laatste ronde de derde plaats pakken nadat beide BMW's eerder reeds meermaals haasje over speelden.
Thaens kreeg nadien nog stafseconden voor een vermeende jumpstart, maar inzake de gescoorde punten in Klasse 4 maakte dit geen verschil maar wel voor drie startplaatsen voor de tweede race van de dag. Hierdoor werden de Real-Porsches van Paque en Moortgat respectievelijk vierde en vijfde of eerste en tweede in Klasse 3. De derde Porsche, het exemplaar van Eric Nulens ging bij de aanvang van de race zwaar in de muur. Nulens kwam er zonder kleerscheuren vanaf, maar zijn mooie Porsche 964 Cup werd herleid tot schroot.
"Dit krijgen we niet meer voor elkaar tegen de slotrace op de Nürburgring en zodoende zit mijn seizoen erop met een valse noot. Ik veronderstel dat ik op de natte en gladde curbstone net voor de Rea-bocht te vroeg op het gas ben gegaan. Ik ben blij dat ik dit kan navertellen. Ik denk dat ik eens zal moeten gaan aankloppen bij sponsor Found & Baker om het sponsorbudget te verhogen," grapte Nulens achteraf.
Over de tweede race valt er amper iets te vertellen. Het resultaat van de eerste race diende als startopstelling van de tweede en de top 3 aan de meet was identiek als in race1. Tijdens de start spurtte dat Mercedes van Gentleman's Fair weg terwijl Dirk Van Rompuy het bastion van Bruynoghe met succes aanviel en oprukte naar de tweede plaats. De Limburger liet echter niet begaan en pakte in de vierde ronde zijn tweede plaats terug, net voor de safety car procedure waardoor Van Rompuy op p3 bleef. Voor Thaens (4de) en Alder (5de) een gemiste kans om de strijd aan te gaan met de top 3 in functie van het kampioenschap.
De twee zeges van Gentelman's Fair levert de West-Vlaming geen windeieren op richting de laatste rechte lijn op de Nürburgring. Ook Dirk Van Rompuy doet een goede zaak in het kampioenschap en scoorde telkens twee punten beter dan zijn zwakste resultaten die moeten dienen als schrapresultaat. Hij blijft aan de leiding in Klasse 4, maar reeds rekening houdend met de schrapresultaten komen Gentleman's Fair en Evertjan Alders op een respectievelijke eerste en tweede plaats virtueel. Met dat verschil dat deze twee telkens vol moeten scoren op de Nürburgring, terwijl Van Rompuy door zijn grote regelmaat nog tweemaal 30 punten als bonus achter de hand heeft. De Honda van Cooreman viel uit tijdens de tweede race in Zolder en ziet zijn titelkansen smelten. Ook in 4C komt de Mercedes virtueel aan de leiding en ook hier heeft Van Rompuy het psychologisch overwicht.
In klasse 3 scoorde Pierre-Yves Paque opnieuw iets beter dan Real patron Luc Moortgat, waardoor Paque als nieuwe leider vertrekt richting de Nürburgring. Indien Moortgat ginds tweemaal zijn ploegmaat naar de tweede plaats verwijst, eindigen ze ex aequo in het Belgisch kampioenschap voor Youngtimers in Klasse 3.
Geert Dierckx won tweemaal op rij de Klasse 5 of de nineties met de BMW E36. Eenmaal voor Steven Guillemijn in de Honda Civic en de BMW van Tim Kuijl en de tweede race voor Tim Kuijl en Pieter Dierckx. Christoff Hötte verruimde zijn voorsprong op Matthias Van Hool tot zeven punten en het wordt dus drummen voor de titel op de Nürburgring.
Bron: autosport.be