Spa Summer Classic: Slijtageslag tijdens extreme weersomstandigheden

Admin | 10-07-2023 - 16:24
Vijftig wagens stonden afgelopen weekend in Francorchamps op de startlijst van de Belcar Historic Cup. Daar werd de derde en de vierde manche verreden van het Belgisch kampioenschap voor historische circuitwagens. De kwalificatie en de eerste wedstrijd werden op vrijdag en zaterdag verreden onder een loden zon verreden. De tweede race op zondag was een wet race onder moeilijke omstandigheden. Geen goede omstandigheden voor de historische wagens die vielen als vliegen. Na de pole van de Ford Capri van Wim Kuijl won hij ook de eerste race. De tweede zege was voor de Porsche van Luc Moortgat. Beiden hadden iets goed te maken na hun brilscore in Zolder.

ijdens de vrije training op donderdag waren er reeds enkele favorieten die in de problemen kwamen. De dubbele winnaar van het openingsweekend op Circuit Zolder, de ex BMW Motorsport-BMW E36 STW van VR Racing by Qvick Motors had af te rekenen met een breuk aan de cardan. Erik Qvick vroeg aan de sleepdienst op het circuit om zeer voorzichtig en traag te slepen om geen verdere schade te veroorzaken. Deze had er geen oren naar en ging danig snel dat het gebroken onderdeel ging rond slingeren en veel schade veroorzaakte. De wagen kon niet meer tijdig hersteld worden en het duo Van Rompuy/Qvick besliste om de BMW 325 touring van stal te halen waarmee Kenzi Qvick vroeger reeds onderweg was. Ook Tim Kuijl mocht zijn BMW E36 2.5l terug op de trailer plaatsen en richting het Nederlandse Koewacht rijden om een andere krachtbron te laten inbouwen. Het zou niet het weekend worden van de familie Kuijl ondanks het feit dat het St. Paul Raceteam zijn materiaal een toonbeeld is van perfectie en het zeer goed onderhoud.

De zengende hitte en de regen zal er wel voor iets hebben tussen gezeten dat amper 30 wagens op 50 starters uiteindelijk de finish haalden op zondagnamiddag in de regen. Het regende opgaves en problemen aan de historische bolides.

Tijdens de kwalificatie was de Ford Capri RS 3100 Cosworth GAA van Wim Kuijl de snelste van het peloton met een strakke 2’41”476 Opnieuw een pole algemeen en uiteraard ook de pole in platform 2. En dat ondanks het feit dat naar het einde toe een van de wielen een eigen leven ging leiden. Luc Moortgat pakte met zijn Porsche 964 RS 3.8 de tweede tijd en de pole in platform 3. Belangrijk voor beiden, want ze keken alle twee terug op twee 0-resultaten tijdens de seizoenopener op Circuit Zolder. Het Brits duo Smith/Turkington pakte met hun BMW M3 E30 ex Steve Soper de derde chrono en de pole in platform 3. De Noord Ier Turkington is viervoudig BTCC kampioen tussen 2009 en 2019 en een razendsnelle piloot. Zonde eigenlijk voor de reguliere deelnemers dat dergelijke bemanning niet automatisch naar de gastklasse verhuist. Leider in platform 3, Guy Fastres (BMW E30 M3) pakte de vierde chrono voor Tim Kuijl die voor de neus van Ko Koppejan (Mercedes 190 evo1) de pole pakte in platform 4. De vierde startrij was voor de Ford Sierra Cosworth RS 500 van Jan Van Elderen en de BMW 325i touring van Van Rompuy/Qvick. Zij bleven de meerdere van de Porsche 964 van Eric Nulens, de BMW 335i E21 van Rausch en de Ford Capri RS 2600 Welslake van Dieter Kuijl die de pole pakte in platform 1 voor FIA wagens.

Zoals steeds hebben we enkele pechvogels tijdens de kwalificatie. Bert Theunissen moest in laatste instantie afhaken om familiale reden, terwijl op de piste Erik Bruynoghe de versnellingsbak brak op zijn Peugeot 306. Nachtwerk dus voor de Limburger die de eerste race aan zich liet voorbij gaan, maar op zondag wel achteraan op startgrid stond. De Nissan Primera BTCC van Guy François had last van een slippende koppeling. De BMW 635 van Schouten kwam niet op de baan tijdens de kwalificatie, net als de Triumph TR3 van vader en zoon Mahieu met problemen aan het differentieel. En wie de Corvette C4 van Luc Branckaerts vooraan had verwacht op de startgrid, was eraan voor zijn moeite. De ex wielrenner die in Zolder nog de snelste chrono’s in wedstrijd uit zijn nieuw speeltje perste, had problemen met de benzinetoevoer. Dat zou hem quasi een gans weekend parten spelen en zijn winstkansen zien smelten.

Pechvogels van Zolder Moortgat en Wim Kuijl verdelen de buit

Wim Kuijl reed een voortreffelijke eerste race en alleen Luc Moortgat kon met zijn Porsche de Capri Cosworth volgen. De St-Paulrijder pakte de leiding voor Moortgat. Tim Kuijl, Ko Koppejan en Smith konden aanklampen, terwijl Fastres wat plaatsen verloor, maar dit in geen tijd opnieuw wist recht te zetten. Guy François en Eric Vonk verloren tijd terwijl Marc Roessle zijn Ford Escort in de flank van de Capri van Dieter Kuijl plantte. Daarop volgde een vrij lange safety car procedure en eenmaal de wagens terug los zagen we nog een korte strijd om de koppositie tussen Wim Kuijl, Luc Moortgat en Guy Fastres.

Achter dit drietal waren we ondertussen Tim Kuijl kwijt geraakt met opnieuw een defecte krachtbron in de bijzonder knappe BMW E36 2.5 liter. Achter de koplopers was er strijd tussen Koppejan, Smith en Branckaerts die met zijn Corvette C4 was opgestoomd van de 50ste naar de 6de plaats. Maar even later moest de mooie Amerikaanse bolide de handdoek in de ring gooien. Ook Jan van Elderen verloor plaatsen door een motor die warm liep terwijl Van Haelst en Rausch streden voor de ereplaatsen in platform 2 na de ongenaakbare Capri van Wim Kuijl.

Uiteindelijk won Wim Kuijl (platform 2) voor Moortgat (platform 3) en Guy Fastres die als tweede in platform 3 een goede zaak doet in het kampioenschap. Koppejan werd na een mooi gevecht met Smith vierde algemeen en won de klasse 4. Een indrukwekkende Schouten tekende voor een zesde plaats algemeen met zijn BMW 635 csi Groep A. En dit na problemen in de kwalificatie waarna hij helemaal achteraan was gestart en samen met de Corvette van Branckaerts door het peloton ploegde.

Van Haelst werd nipt zevende voor Rausch, Nulens, Rimbert, Van Elderen, Verheggen, De Weerdt, Van Nieuwenborgh en Dirk Van Rompuy die met een tweede plaats in platform 4 zijn koppositie in het kampioenschap mooi had verdedigd met de reservewagen van het team. Ook een goede race van Emiel De Weerdt terwijl Verheggen problemen had met de stuurbekrachtiging van zijn Mercedes 190 evo2. Via een zestiende plaats en mede door de aanrijding van Dieter Kuijl kon Andreas Fricke zijn Alpine A110 naar de zege loodsen in platform 1.

Zware weersomstandigheden in tweede race van het weekend

Race 2 werd in de gietende regen verreden en er werd gestart achter de safety car. Luc Moortgat kwam na de eerste ronde door als leider voor Fastres, Koppejan, polesitter Wim Kuijl en viervoudig BTCC kampioen Turkingstan. Reeds vroeg in de race kwamen de pechvogels van race 1 zoals Dieter en Tim Kuijl, Bruynoghe en Branckaerts die achteraan moesten starten sterk zetten richting de kop van de race. Titelverdediger Dieter Kuijl zijn krachtbron draaide maar op drie cilinders en kon geen aaspraak maken op de zege in platform 1. Ook Erik Qvick voelde zich met de BMW 325i touring als een vis in het water en schoof letterlijk naar voor. Rond half koers had Moortgat een kleine voorsprong bijeen gesprokkeld voor Fastres die zijn handen vol had aan de Britse kampioen Turkingston en Koppejan. Iets verder volgde Erik Qvick die na Koppejan 2de was in platform 4. Ook Van Haelst is een begenadigd regenrijder terwijl Wim Kuijl terug zakte naar de 8ste plaats.

Wim Kuijl: “De Capri was quasi onbestuurbaar op de Avon regenbanden en ik was hem enkele malen kwijt. Ik heb eieren gekozen voor mijn geld en braaf de race uitgereden”.

Ondertussen waren Bruynoghe (Peugeot), Branckaerts (Corvette) en Tim Kuijl (BMW E46 WTCC) reeds flink opgeschoven richting top 10.

Naar het einde van de race kreeg Bruynoghe nog een drive through na een contact met de Alpine A110 van Fricke, terwijl Fastres nog een aanval plaatste op de Porsche van Moortgat. Maar het was uiteindelijk nog Turkingstan die Fastres naar de derde plaats verwees terwijl Erik Qvick de BMW Touring op de vierde plaats algemeen parkeerde en platform 4 wist te winnen. Met een tweede en eerste plaats doet VR Racing by Qvick Motors dus een goede zaak in de tussenstand van het kampioenschap. Vooral omdat Tim Kuijl zijn BMW E46 WTCC na een mooie inhaalrace op de tweede plaats parkeerde voor Erik Bruynoghe die het podium haalde ondanks een drive through. Met een zesde plaats algemeen won Gust Van Haelst in platform 2. Hij bleef de meerdere van Branckaerts die na tweemaal achteraan starten nu toch de finishvlag zag in zijn bloedsnelle Corvette C4. De Escorts van Brauneiser en Roessle vochten om de zege in platform 1 terwijl Dieter Kuijl kansloos naar de derde plaats achter de twee Escorts reed.


Bron: autosport.be