Dubbele winst voor VR Racing met Tom Van Rompuy en Erik Qvick
Snelste Chrono ooit in de Belcar Historic Cup voor Tom Van Rompuy
De Porsche 911 RSR van de Duitse broers Salewsky was lange tijd de snelste wagen op de piste, maar dat was zonder Tom Van Rompuy gerekend die in het slot van de kwalificatie via een schitterende 2’33”560 de BMW E36 GTR op de pole zette en anderhalve seconde sneller was dan de Porsche. Tim Kuijl reed zijn BMW E36 2.5 naar de derde chrono, maar werd nadien vijf plaatsen achteruit gezet door de koersdirectie. Luc Branckaerts mocht zodoende met Luc Moortgat de tweede startrij delen met zijn Corvette C4 ZR1. De Corvette had wat af te rekenen met elektronische problemen maar was wel nipt de betere van de Porsche 911 RS 3.8 van Luc Moortgat die afgelopen winter via andere banden en betere afstelling zijn bolide sneller maakte. Een zesde chrono was er voor Erik Bruynoghe die zijn debuut maakte met de Porsche 964 Carrera 2 voor de Mercedes 190 16V Evo van Koppejan, de BMW’s van Guy Fastres en Laloux en de Audi 80 Quattro Competition van François Bouillon. Deze laatste werd ook bestraft met tien plaatsen op de startgrid waardoor de BMW E36 2.5 van Alders/Theunissen de tiende plaats erfde. Ook Nulens kreeg strafplaatsen en verhuisde naar de achterste gelederen. In de onderlinge klassen gingen de poles naar Van Rompuy/Qvick, Salewsky, Bouillon, Branckaerts, Vannieuwenborgh en Jan Van Elderen.
De pechvogels moesten vooral worden gezocht onder de tent van St. Paul met mechanische problemen voor de twee Capri’s van Dieter en Wim Kuijl (oliepomp en koppeling) en de Mercedes van Samuel Verheggen (afgebroken wiel). Ook pech was er voor Verbelen (ontsteking), Holvoet (koppeling), Stalliviere (cardan), Geert Dierckx, de familie Mahieu, Bruneel en Kaufmann. Deze moesten allen achteraan aansluiten op de startgrid.
Tom Van Rompuy ongenaakbaar tijdens race 1
Tijdens de start van de eerste race lag er geen maat op de BMW E36 GTR van Tom Van Rompuy die onmiddellijk een gat trok en een start-finish race realiseerde. Achter de man die ondermeer actief is in het wereldkampioenschap uithouding (WEC) kwam het tot een mooie strijd voor de tweede plaats tussen de BMW E36 van Tim Kuijl die een knappe start lukte, de Porsche van Luc Moortgat en de Corvette van Luc Branckaerts. Het trio speelde geregeld haasje over. Op het einde van de wedstrijd was het toch de Corvette van Branckaerts die verlost was van de problemen tijdens de kwalificatie en het best uit de verf kwam voor de BMW van Tim Kuijl en de Porsche van Moortgat.
Achter dit kwartet was het Erik Bruynoghe die met zijn Porsche 964 de maat nam
van de pijlsnelle Porsche 911 RSR van Salewski, de BMW’s van Fastres en Laloux
en de Mercedes van Coppejan. Ook Vannieuwenborgh zette zijn BMW 635Csi vooraan,
net als merkgenoot Theunissen in de E46 2.5l. Erik Bruynoghe moest evenwel zijn
Porsche vroegtijdig aan de kant zetten na een breuk aan een veerpoot. Hierdoor
konden Coppejan en Salewsky na een mooi gevecht met Bruynoghe hun Mercedes en
Porsche op een respectievelijke vijfde en zesde plaats parkeren. François
Bouillon is met zijn historische Audi 80 Quattro STW voorlopig de enige FIA
wagen in klasse 5 en wil zo ver mogelijk vooraan meerijden. Na zijn straf van
tien startplaatsen reed hij een knappe race richting de kop van de race, maar
werd van de baan getikt en moest de pitlane opzoeken voor een interventie aan
de wagen.
Ondertussen kwamen enkele zwaargewichten terug vanuit de achterste gelederen. Wim Kuijl met de voor hem ongewone Ford Capri 2600 RS Weslake. Hij ging naar de leiding in klasse 2, maar verloor nadien tijd door benzineproblemen en moest de zege aan Vannieuwenborgh laten. Ook Samuel Verheggen was bijzonder goed op dreef en kwam van helemaal achteraan terug tot de 7de plaats algemeen en derde in klasse 4 na Branckaerts en Moortgat. Dieter Kuijl won de Klasse 1 voor vader en zoon Van Elderen. Jan Van Elderen sukkelt nog een beetje met de afstelling van zijn prachtige Porsche 911 IROC. Ook Dominique Holvoet reed een knappe race en loodste zijn Toyota Celica voorbij 25 concurrenten richting 22ste eindplaats en miste op een haar het podium in klasse 2. Patrick Verbelen zijn Nissan kon nog niet overtuigen. Na problemen tijdens de kwalificatie aan de ontsteking ging tijdens de race de darm van de turbo een eigen leven leiden.
De winnaars van de onderlinge klassen en dus de eerste leiders in het kampioenschap waren Van Rompuy/Qvick, Branckaerts, Vannieuwenborgh, Dieter Kuijl en Bouillon.
De
startopstelling van de tweede race is zoals steeds volgens de uitslag van de
eerste. Dus kregen we de BMW GTR van Erik Qvick op de pole, geflankeerd door de
Corvette C4 ZR1 van Branckaerts. Tim Kuijl en Luc Moortgat bezetten de tweede
startrij voor de Mercedes van Koppejan en de Porsche RSR van Salewsky.
Verheggen, Alders, Laloux en Vannieuwenborgh vervolledigden de eerste vijf
startrijen.
Opnieuw moesten enkele snelle wagens achteraan aansluiten waaronder Bouillon en
Bruynoghe die problemen kenden tijdens de eerste race en Dieter Kuijl (Ford
Capri RS 3100 Cosworth) die samen met Guy Fastres (BMW E30 M3) werden afgevlagd
in de pitlane. Maar daarover later meer.
Erik Qvick domineert race 2 na zinderende finale voor de ereplaatsen
Erik Qvick trok vanop de pole met zijn BMW E36 GTR de meute op gang tijdens de start van de tweede race voor de Porsche 911 RSR van de broers Salewsky die ditmaal werd bemand door de snelste van het broederpaar. Tim Kuijl moest na een schitterende start de tweede plaats aan de Duitse Porsche-rijder laten. Maar hij bleef wel de meerdere van Branckaerts, Koppejan, Verheggen, Moortgat, Vannieuwnborgh, Wim Kuijl en de rest van het veld. Moortgat kon reeds snel voorbij de twee Mercedes 190 van Koppejan en Verheggen die nadien een mooi duel zouden uitvechten Tijdens de race. In de derde ronde ging de BMW Z3 Coupé van Mennen in de fout op de Raidillon en werd voor het eerst een full course yellow gegeven. Hierdoor werd door omstandigheden de afstand tussen de twee koplopers bijna een halve minuut op het achterop komend verkeer met Tim Kuijl, Luc Branckaerts, Luc Moortgat, Koppejan, Verheggen en Wim Kuijl op een zakdoek.
Met nog 19 minuten op de teller kregen de deelnemers opnieuw groen licht en kon
de eindsprint worden ingezet. Even pakte Salewski de koppositie tijdens de
herstart, maar Erik Qvick zette vrij vlug terug orde op zaken en gaf de leiding
niet meer uit handen. Salewski bleef wel in de buurt terwijl Branckaerts zich
los rukte van Tim Kuijl, Luc Moortgat, Samuel Verheggen, Ko Koppejan en Wim
Kuijl. Achter dit vijftal waren Guy Fastres en Erik Bruynoghe bezig aan een waanzinnige
inhaalrace richting podium in hun klasse. Ook Dieter Kuijl moest terug vechten
vanuit de achterste gelederen, maar de St. Paul-rijder werd geveld door
technische averij en moest naar de kant. Samuel Verheggen vocht met
Mercedes-merkgenoot Koppejan een zwaar gevecht uit dat in het voordeel van de
St. Paul-rijder leek uit te draaien. Tot de versnellingsbak van Verheggen er
anders over besliste en hij de rol moest lossen. Suspens nog in de laatste
ronde toen Branckaerts in Combes de schakelbak aan diggelen reed en alle olie
op de piste kwam. Te laat nog om de wedstrijd te neutraliseren, maar hierdoor
verloor hij zijn leidersplaats in klasse 4 aan Luc Moortgat. Winst dus algemeen
voor Erik Qvick die de BMW E36 GT3 samen met Tom Van Rompuy tweemaal op het
hoogste ereschavot parkeerde voor de Porsche 911 RSR van de broers Salewski en
de BMW E36 2.5 van Tim Kuijl. In de respectievelijke klassen gingen de grootste
bekers naar Erik Qvick (klasse 6), Salewski (gastklasse), François Bouillon
(klasse 5), Luc Moortgat (klasse 4), Wim Kuijl (klasse 2) en Bas Van Elderen
(klasse 2).
Enkele opmerkelijke uitschieters kwamen ondermeer van Geert Dierckx die zijn M3 naar het podium reed in klasse 6 tijdens race 2. Wim Kuijl kon ondanks zijn problemen met de Capri Cosworth toch twee zeges pakken in klasse 2 met de minder krachtige Capri Weslake. Gust Van Haelst wist zich na een pechvolle eerste race door een defecte cardan mooi te herpakken en pakte een podiumplaats in klasse 2 tijdens race 2. François Bouillon maakte met de Audi 80 Quattro Competition 28 plaatsen goed in race 2. Ook Stalliviere wist met de kleine Clio na een pech in de eerste race mooi op te klimmen in race 2 en pakte een derde plaats in 4B. Luc Moortgat die in tegenstelling tot vorig seizoen veel sneller kan aansluiten bij de kop van het startveld. Guy Nulens moest na een goed weekend tijdens de tweede race richting pitlane nadat hij door zijn remmen trapte.
De volgende wedstrijd wordt verreden in het kader van het New Race Festival Zolder op 16 – 18 mei