Vol huis voor eerste race van het seizoen

Admin | 22-04-2025 - 11:13
Tijdens het laatste weekend van april en in het kader van de Spa Summer Classic wordt de Belcar Historic Cup 2025 op gang geschoten. Voorlopig kleuren een 60-tal historische wagens de inschrijvingslijst waarvan momenteel 42 deelnemers zijn inschreven voor een gans seizoen. Door een reglementswijziging binnen de FIA die de leeftijd van de Historics optrok tot eind 1999 is er ook binnen de Belcar Historic Cup een verschuiving gebeurt inzake de klassen. Het oogt ingewikkeld, maar is eenvoudiger dan het lijkt.

Wijziging binnen FIA zorgt voor verschuiving in de klassen


Vanaf komend seizoen zijn de klassen binnen de Belcar Historic Cup uitgebreid van vier naar
zes. Dit hoeft niet persé ingewikkelder te zijn. Er zijn drie grote leeftijdsgroepen die op hun
beurt zijn ingedeeld in wagens met een FIA Historisch technisch paspoort (HTP) en wagens
met een Nationaal technisch paspoort (NTP). FIA HTP-wagens rijden identiek zoals ze
destijds zijn opgebouwd. NTP-wagens daarentegen mogen wijzigingen aanbrengen zolang de
onderdelen uit dezelfde periode komen en aanvaard worden binnen de technische
reglementen van de RACB.
De eerste grote groep zijn wagens, gebouwd tussen 1/1/1947 en 31/12/1981. De FIA HTP
wagens zitten in Klasse 1 terwijl de NTP wagens worden gedropt in klasse 2.
De tweede grote groep zijn wagens, gebouwd tussen 1/1/1982 en 31/12/90. De FIA HTP
wagens zitten in klasse 3 terwijl de NTP wagens de klasse 4 bevolken.
Tot slot is er de groep wagens, gebouwd tussen 1/1/1991 en 31/12/1999. FIA HTP wagens
worden klasse 5 terwijl NTP wagens de klasse 6 vormen.
Wagens van de jaren ’90 waren, in tegenstelling tot de FIA, voorheen reeds actief binnen de
Belcar Historic Cup, maar wel gelimiteerd tot 2500cc. Deze klasse werd toen vooral bemand
door BMW 2.5 en enkele ex STW en WTCC, ETCC, BTCC en DTC wagens zoals de Audi 80
STW, de Nissan Primera BTCC en de BMW E36 STW & ETCC.
De FIA heeft nu ook de leeftijd van de Historics opgetrokken tot eind 1999. Dat geldt zowel
voor Toerisme als GT. De promotor van de Belcar Historic Cup houdt evenwel de vinger op
de knip. Zij weren de GT-wagens binnen de klassen 5 & 6. En dit om reden dat deze
uiteindelijk veel te snel zijn tegenover de rest van het veld waarin nog plaats is voor echte
oldtimers. Een gesplitst deelnemersveld zou een oplossing kunnen bieden, maar twee
velden betekent ook dubbele tracktime en dubbele kosten en daar zijn momenteel geen
budgetten voor. Dus geen Chrysler Viper, Corvette C5, Marcos LM600, Venturi 400 GT,
Porsches 993 en 996, enz op de startgrid. Wel is de cilinderinhoud van Toerisme onbeperkt
geworden. Dat opent dan weer perspectieven voor de toekomst richting de BMW M3 3.2 &

GTR versies van de E36, de Audi 200 V8, Holden Commodore, enz. Door deze nieuwe
reglementen zijn er dan ook wagens die verschuiven van klasse.
Naast de zes klassen waaruit de zes Belgische kampioenen zullen komen zijn er ook per
klasse verschillende subklassen per cilinderinhoud. Deze rijden voor een eigen klassement en
kampioenschap binnen de promotor BRAVO (Belgian Racing Automobile Vintage
Organisation vzw). Maar de verworven punten binnen de subklasse pakken ze ook mee
richting het Belgische kampioenschap.

BRAVO wordt koninklijk

De BRAVO bestaat sinds vorig jaar 50 jaar en heeft de titel aangevraagd om koninklijk te
worden. Ondermeer omdat racen met historische wagens economisch erfgoed is en een
meerwaarde betekent om dit in stand te houden. De aanvraag werd goed ontvangen en
BRAVO kreeg onlangs een brief in de bus dat de koning belieft dat BRAVO zich in de
toekomst koninklijk mag noemen en zodoende ook een kroontje in zijn logo mag plaatsen.

Klasse 1: Wie houdt Dieter Kuijl van vierde titel op rij?

In Klasse 1 (FIA HTP) krijgt drievoudig kampioen Dieter Kuijl mogelijk iets meer concurrentie
met de komst van de Porsche 911 RS IROC van de inmiddels 75-jarige Jan Van Elderen. De
machtige Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl krijgt het gezelschap van een perfecte
replica van de IROC Porsche 911 RSR. IROC staat voor International Race of Champions
waarin de beste racers ter wereld in 1973 en 1974 met identieke Porsches RSR het tegen
elkaar opnamen. Ook zoon Bas Van Elderen komt opnieuw aan de start in klasse 1 met de
Escort MK1. St-Paul rijder Dieter Kuijl heeft twee BMW’s CSL 3.5 24V in de steigers staan en
dus bestaat de kans dat de Ford Capri RS 3100 Cosworth op termijn plaats moet ruimen voor
een uit de kluiten gewassen BMW CSL. In Spa is er ook concurrentie vanuit onbekende hoek
zoals de BMW CSL van Monnay en Audrey Van Ham die ook onder de vlag van St. Paul haar
BMW M335i de sporen zal geven. Verder ook nog Heynes met een potente BMW 2002.

Klasse 2: Wim Kuijl voor de klasse en algemene zege

Veertien wagens kleuren voorlopig de inschrijvingslijst van de Klasse 2 (NTP) met uiteraard
opnieuw regerend kampioen Wim Kuijl met de quasi onklopbare Ford Capri RS 3100
Cosworth. In Spa is het vooral uitkijken naar de Porsche 911 RSR van Salewsky en de BMW’s
635 Csi van Vannieuwenborgh en Vonk. In de subklassen krijgen we ongetwijfeld opnieuw
mooie duels met ondermeer Dominique Holvoet (Toyota Celica), Kaufmann (Renault Alpine
A110), Kowalewski (Frod Escort MK2), Van Haelst (Mazda RX3), De Baer (Ford GT40),
Martens (Porsche 911 RS), enz.

Bloedarmoede in klasse 3

Dat wagens met een FIA HTP paspoort hun weg moeten zoeken naar de Belcar Historic Cup
is een feit en het is uiteraard de bedoeling van de promotor om dit aan te moedigen. Maar
dat kost tijd. Zo zien we in klasse 3 voorlopig amper vier wagens terwijl hun leeftijdsgenoten
(Klasse 4) met een NTP of nationaal technisch paspoort maar liefst 16 wagens telt. In Klasse

3 zal het gaan tussen de Porsche 944 van Schuijlenburg en Geebelen met de Citroën AX van
De Bonhomme/Brieven en de Mazda MX5 van Pearson als scheidsrechters.

Klasse 4: Corvette versus Porsche

Klasse 4 is zeer interessant om volgen. Hier zitten de zware kanonnen met ondermeer
uittredend kampioen Luc Branckaerts met de quasi onklopbare Chevrolet Corvette C4 die
het moet opnemen tegen een armada Porsches 964 met de RS versies van Luc Moortgat en
Eric Nulens en de Carrera 2 van Erik Bruynoghe die nieuw is in deze klasse. De Limburger
reed reeds enkele succesvolle wedstrijden met de Porsche 911 RS die hij destijds deelde met
Eric Nulens. Maar vanaf dit seizoen beschikt hij over een eigen exemplaar en de snelle
Limburger wil uiteraard net als Moortgat, Branckaerts en Nulens de strijd algemeen aangaan
tegen andere toppers uit andere klassen. Hier zitten ook verschillende wagens die voor de
algemene zege gaan.
Andere wagens die we vooraan mogen verwachten zijn ondermeer de twee Mercedes 190
Evo2 van enerzijds Samuel Verheggen die een bijzonder knap seizoen 2024 achter de rug
heeft. Anderzijds is er terug de immer snelle Ko Koppejan. Ook terug na een sabbatjaar is de
BMW E30 M3 van ‘rainman’ Guy Fastres, de Nissan 200SX van Patje Verbelen die op de
Nürburgring vriend en vijand verbaasde. Verder nog enkele potente BMW’S E30 2.5 van
Dieleman, Dubois, Bruneel, Dean en Schilling.

Klassen 5 & 6: Onbekende factoren met BMW GTR en Audi 80 STW in duel met BMW 2.5
van Tim Kuijl.

Een klasse 5 voor FIA gehomologeerde wagens is er voorlopig niet. Verschillende wagens
hebben een aanvraag gedaan om alsnog een FIA HTP te bekomen, maar voorlopig komen ze
nog uit in de klasse 6. Zoals reeds gezegd zijn hier geen GT wagens toegelaten en dus is het
uitkijken wat we dit jaar kunnen verwachten. De wagens uit klasse 6 komen naargelang de
cilinderinhoud ook uit in verschillen gewichtscategorieën. Regerend kampioen Tim Kuijl blijft
zweren bij zijn 2500 cc-motor. En dat terwijl de STW van VR Racing (Van Rompuy/Van
Rompuy/Qvick) werd omgebouwd naar een heuse GTR met een M3 3.2 liter in het
vooronder. Aangezien deze dan volgens het reglement 70 kg meer moet wegen dan een 2.5
liter is de redenering van Tim Kuijl niet ver te zoeken. Hij wil de zware investeringen die hij
afgelopen jaren deed niet teniet doen. De St. Paul rijder liet een motor met een hogere
cilinderinhoud via een kortere slag ombouwen tot 2500cc. Hij werkt liever richting het
minimum gewicht van de wagen dan een M3 3.2 liter in te bouwen. Ook Bert Theunissen die
zal worden bijgestaan door Evertjan Alders blijft zweren bij de 2.5 liter krachtbron. François
Bouillon hoopt om eindelijk eens een probleemloos seizoen te kunnen rijden met de ex
Pirro-Audi 80 quattro STW. Ook de Mc. Donalds’ piloot wordt getipt als titelkandidaat.
De Audi rijdt in de subklasse tot 2000cc en zal daar rekening moeten houden met de Toyota
Carina van Beca, de Clio’s van Stalliviere en Van Hool, de Opel Calibra van Bruneel en de
Peugeot van Potters. Voor de algemene zege in de klasse 6 zal het meer dan waarschijnlijk
een onderonsje worden tussen de BMW’s E36 van Qvick/Van Rompuy, Tim Kuijl, de Audi 80
Quattro van Bouillon en de andere BMW’s van Theunissen, Kerckhof (E46 WTCC), Colman,
Boffin, Cavaco/Almeida, Mennen, Laloux en de Volvo van Dieleman.

De Belcar Historic Cup omvat vijf raceweekends van telkens twee races op de circuits van
Spa-Francorchamps, Zolder (2x), Assen en Nürburgring. Tien races dus waarvan de acht
beste resultaten in rekening worden gebracht op het einde van het seizoen. Er is ook nog
een raceweekend voorzien tijdens de Historic GP Zandvoort, maar deze telt door
omstandigheden niet mee voor het kampioenschap.


Kalender Belcar Historic Cup 2025


25 – 27/04: Spa Summer Classic
16 – 18/05: New Race Festival Zolder
20 – 22/06: Historic GP Zandvoort (buiten kampioenschap)
18 – 20/07: Historic GP Zolder
05 – 07/09: Classic GP Assen
17 – 19/10: Westafalen Trophy Nürburgring