Historic GP Zolder: Onverwachte winnaars en verliezers in Belcar Historic Cup

Admin | 24-08-2021 - 18:48

Het werd een druk weekend voor de Belcar Historic Cup bij de Historic GP op Circuit Zolder, waarbij het peloton werd gescheiden in twee groepen met elk een kwalificatie op zaterdag en elk twee races op zondag. Enerzijds de platformen 1 & 2 of de vroegere Historics en anderzijds de platformen 3 & 4 of de vroegere Youngtimers en Nineties. Wim Kuijl schreef onverwacht een razendsnelle Ford Capri in voor Platform 1, terwijl platform 3 werd aangevuld met mooi en supersnel materiaal van Vink Motorsport.


Na de bijzonder spannende kwalificatie bij de Youngtimers en de nineties of de Historic platformen 3 & 4 stond kampioenschapsleider Erik Qvick in de VR Racing BMW M3 op pole en mochten we ons aan spannende races verwachten. Qvick was amper 7/100 sec. sneller dan de identieke M3 van Sjaco Griffioen in de kleuren van Emanuel Pirro en 31/100 dan het Bastos-exemplaar van Evertjan Alders. Jan Van Elderen parkeerde de Ford Sierra Cosworth op de vierde plaats, maar kwam door technische problemen niet aan de start. De derde startrij werd ingenomen door de BMW’s M3 van Christophe van Riet in de kleuren van Van de Poele/LeasePlan en het exemplaar van Fred Krab. Een zevende chrono was er voor Luc Moortgat met de Porsche 964 voor de BMW E36 van Tim Kuijl die de pole pakte bij de nineties of platform 4.


Wim Kuijl realiseerde in zijn Ford Capri 3,4 liter Cosworth een schitterende (1’43”12) chrono waarbij hij niet minder dan zeven seconden sneller reed over een rondje Zolder dan de Mazda RX3 van Gust Van Haelst.  Deze bleef op zijn beurt amper 1/10 sec. onder de chrono van gastrijder Freddy Van Sprundel in de Ford Escort MK1 BDA en de BMW E24 van Anthony Vonk. John Rasse (Ford Escort MK2), Dieter Kuijl (Ford Capri 2600cc), Floris Fick (BMW 2002), Jos Laudus (Opel Kadett) en Luc Branckaerts (Chevrolet Corvette) sloten de top 10 af. Dominique Holvoet schoof op olie van zijn eigen Toyota Celica tijdens de kwalificatie in de kattenbak na een opgeblazen krachtbron en ontbrak op de startgrid.

Youngtimers: Tweemaal winst voor Griffioen / Tweemaal pech voor Qvick

Net voor de start van de eerste race begon het te regenen, terwijl iedereen op slicks was geschoeid. Geen bandenwissels op de startgrid en dus werd het peloton in vrij moeilijke omstandigheden losgelaten. Erik Qvick kon zijn pole verzilveren en pakte de leiding voor de BMW’s van Griffioen, Alders, de Porsche van Moortgat, Van Riet (BMW M3), Schouten (BMW 635), Kuijl (BMW E36 325i), Thaens (BMW E30), Laureyns (VW Golf) en Maxime Dumarey (Volvo 240 Turbo) die de top 10 afsloot. Er waren nogal wat wissels tijdens de race waarbij vooral Van Riet opviel die wist op te schuiven naar de derde positie. Vooraan hield Griffioen de druk op de ketel, maar hij raakte niet voorbij zijn merkgenoot Erik Qvick. Tot net voor het einde van de race de riem van de alternator een eigen leven ging leiden en Qvick zijn M3 stilviel.


Winst dus voor de Pirro-BMW M3 van Griffioen voor teamgenoot bij Vink Motorsport, Christophe Van Riet en Tim Kuijl die met zijn BMW E36 de strijd won in Klasse 4 of de nineties. Evertjan Alders werd vierde algemeen en derde in Klasse 3. Hij maakte nog een stuurfout op het einde en verloor hierdoor een positie. Schouten (BMW 635), Moortgat (Porsche 964 Cup), Fred Krab (BMW M3), Joeri Vannieuwenborgh(BMW E30), Tom Laureyns (VW Golf2) en Davy Cooreman (Honda Civic) maakten de top 10 rond. Naast Kuijl mochten Guy François (Nissan Primera BTCC) en Matthias Van Hool (Renault Clio) richting podium in Klasse 4.

Tijdens de startopstelling van de tweede race moest actueel leider is de tussenstand, Erik Qvick, helemaal achteraan staan, terwijl zijn merkgenoten de eerste twee rijen bemanden. De inhaalrace is er echter niet gekomen, want reeds in de formatieronde moest hij de BMW M3 naar de kant sturen met een defecte motor. Een brilscore dus voor VR Racing van Erik Qvick en Dirk Van Rompuy waardoor de schrapresultaten reeds in rekening worden gebracht.


Polesitter Griffioen pakte de bende op sleeptouw met de Lease-Plan BMW van Christophe Van Riet in zijn spoor. Maar de Nederlander reed twee seconden te snel voor de concurrentie en kon een mooie voorsprong uitbouwen. Achter hem verloren we Christophe Van Riet door een defecte versnellingsbak, waardoor Evertjan Alders de tweede plaats kon pakken en rond half koers Fred Krab, Tim Kuijl en Luc Moortgat konden strijden voor de derde plaats algemeen. Maxime Dumarey had zijn Volvo reeds op een 7de plaats genesteld. Uiteindelijk won Griffioen met een voorsprong van een halve minuut op Evertjan Alders die Fred Krab naar de derde plaats verwees. Tim Kuijl won in de laatste ronde nog het duel om de vierde plaats algemeen van Moortgat en won platform 4 of de Nineties.

Historics: Wim Kuijl met sprekend gemak

Het was niet voorzien dat Wim Kuijl met deze Capri zou aanzetten. De St.Paul-rijder won de twee eerste races van het seizoen met een Ford Capri 2600 RS in platform 2, maar op vrijdag tijdens de vrije training ging de motor in de poeier en werd beslist om een nieuw aangekochte Capri met Historisch Technisch Paspoort (htp) in te zetten in platform 1. Gezien zijn twee zeges tijdens de eerste race van het seizoen had het team liever deze wagen in platform 2 ingeschreven, maar er waren geen DOT-banden voorhanden voor deze maat van wielen. Een htp-wagen in platform 1 mag met slicks rijden en dus veranderde Wim van platform.   


Zoals verwacht kwam Wim Kuijl tijdens de start van race 1 met de 450 pk-sterke Cosworth zeer goed weg, gevolgd door de Mazda van Gust Van Haelst, de Escort van Van Sprundel, de Capri van Dieter Kuijl, de BMW van Fick, de Kadett van Laudus en de Corvette van Branckaerts. Deze laatste kon opschuiven terwijl Dieter Kuijl voorbij Van Sprundel naar de tweede plaats oprukte nadat de leider in de tussenstand, Gust Van Haelst, zijn Mazda in de Mini-bocht tegen de vangrails parkeerde. Dieter Kuijl en Van Sprundel leverden zwaar slag, terwijl de Corvette de rol moest lossen. Uiteindelijk won Wim Kuijl de race algemeen en de platform 1 vrij makkelijk voor zijn vader Dieter die de volle puntenoogst pakte in platform 2 voor Branckaert en Laudus. Freddy Van Sprundel zette zijn Escort op de derde plaats algemeen, maar pakt geen punten als gastrijder. Bas Van Elderen (Ford Escort MK1) en Luc Geebelen (Porsche 911) werden tweede en derde in platform 1.


Tijdens de start van de tweede race had Wim Kuijl iets teveel wielspin en kon vader Dieter zijn Capri op kop zetten voor zoon Wim, Branckaerts, Van Sprundel en Laudus. Gust Van Haelst was ondertussen bezig aan een zware inhaalrace en rukte tijdens de race op van de 19de naar de 2de plaats. John Rasse moest zijn Ford Escort MK2 naar het opgavepark sturen. Ondertussen had Wim Kuijl het commando van zijn vader over genomen en kreeg deze concurrentie van Branckaerts die nadien de rol moest lossen.


In de strijd om de tweede plaats ontspon zich naar het einde toe een mooi gevecht tussen Van Haelst, Dieter Kuijl, Van Sprundel en Branckaerts. Van Sprundel moest zijn mooie Escort MK1 BDA aan de kant zetten met motorproblemen terwijl ook de Corvette van Branckaerts van het toneel verdween. Uiteindelijk moest Dieter Kuijl zwichten voor de Mazda RX3 die tweede algemeen werd en winnaar in platform 2. Tweede zege algemeen en in platform 1 op rij dus voor Wim Kuijl in de pk-zwangere Capri Cosworth. Jos Laudus werd derde in platform 2 terwijl Bas Van Elderen en Luc Geebelen het podium vervolledigden in platform 1.

Bron: autosport.be